4 september 2017

Grip op doen

Grip op Doen is een tool die ondersteunt bij onderzoekend en ontwerpend leren, probleemgestuurd onderwijs en projectbased learning. Deze onderwijsvormen hebben met elkaar gemeen dat ze naast kennis opnemen ook veel vaardigheden ontwikkelen. De vaardigheden die je hiermee traint worden ook wel executieve functies genoemd. Deze functies zijn erg sterk ontwikkeld bij leerlingen die excelleren op school. Daarom zie je momenteel dat veel scholen een van deze onderwijsvormen in hun programma opnemen. (Zie links van Jelle Jolles hieronder over deze executieve functies en het puberbrein)

Grip op doen ondersteunt bij 6 van de 11 executieve functies die Dawson & Guare in 2009 gedefinieerd hebben.  (uit een artikel van Wessel Peeters, 6 april 2017 link hieronder).

  1. Taakinitiatie: het vermogen om op tijd en op een efficiënte manier aan een taak te beginnen.
  2. Planning/prioritisering: de vaardigheid om bij een planning hoofd- en bijzaken te onderscheiden.
  3. Organisatie: het vermogen om op de hoogte te blijven van informatie of benodigde materialen en overzicht te behouden.
  4. Timemanagement: de vaardigheid om in te schatten hoe je je tijd het beste kunt verdelen om een deadline te halen.
  5. Doelgericht gedrag: het vermogen om een doel te formuleren en dat te realiseren ondanks tegengestelde belangen.
  6. Metacognitie: het vermogen om van zelfmonitoring en zelfevaluatie.

Met Grip op doen krijgen leerlingen en docenten gereedschap in handen om het maximale leerrendement uit deze 6 executieve functies te halen.  Met deze visuele tool leren leerlingen plannen en organiseren. Alleen óf in groepsverband.

Grip op doen is een digitaal canvas waar meerdere mensen tegelijk in kunnen werken vanaf meerdere devices; computers, smartphones, ipad’s en digiborden. Samen kunnen leerlingen digitaal brainstormen met post-it’s, foto’s en tekeningen vanaf hun devices in combinatie met een digiboard. Om te leren plannen, ontwerpen wij op maat gemaakte templates die in de canvas verwerkt worden. Hierin kunnen leerlingen op verschillende manieren hun werk inplannen voor de korte en lange termijn. Het gehele proces is hiermee digitaal vastgelegd en kan op ieder moment ingekeken en bewerkt worden. Plannen is natuurlijk ook bijstellen en aanpassen, daarvoor is deze tool juis erg geschikt. Het ophopen van werk wordt visueel duidelijk gemaakt. Aan het einde van het project of onderzoek kan het gehele proces gemonitord en geëvalueerd worden.

Grip op doen wordt per project of per leerling ontworpen. Context & Co richt de tool in op maat voor jullie project of onderzoeksvorm. Vervolgens instrueren wij docenten en leerlingen om de tool te gebruiken en zelf aan te passen naar eigen behoefte.

Wij komen graag langs voor een presentatie en een kennismaking met de tool. De tool is ontwikkeld door Barbara in samenwerking met Anne Verhaegh-Liebregts, docent lc cluster 4 bij Aloysius Stichting. Voor een uitleg en presentatie neem contact op met Barbara Winkelhuyzen 06-14482202 of Barbara@ContextenCo.nl.

Jelle Jolles:

http://www.jellejolles.nl/te-veel-vrijheid-niet-goed-voor-leerling/

http://www.jellejolles.nl/leraren-zet-meer-in-op-executieve-functies/

Wessel Peeters:

https://www.vernieuwenderwijs.nl/executieve-functies-als-voorspeller-schoolsucces/