Wat als zelfstandig leren lukt! Tip 4: Plan, check & doe

Komen leerlingen in de laatste week aan, dat ze het niet gaan redden? Laat je leerlingen zelfstandig  werken, krijg je uitstelgedrag! Het zijn net mensen, maar zij hebben een excuus. De executieve functies zijn nog lang niet volledig ontwikkeld volgens Jelle Jolles. Dus het stap voor stap aanpakken van een grote opdracht is nog lastig. Daar hebben leerlingen begeleiding bij nodig. Ik denk dat het lukt als je de executieve functies aanleert en hun helpt om te plannen en coacht om de planning vast te houden. Daarom tip 4 van 5 tips om zelfstandig leren te laten slagen.

 

Tip 3: Plan, check & doe
Met alleen een stappenplan ben je er nog niet. Iedere leerling moet voor zichzelf het stappenplan inplannen in de tijd, dit kan met grip op doen. Anders beginnen ze pas in de laatste twee weken. Uitstelgedrag kent iedereen. Projecten van 6 of 8 weken zijn te behappen in het voortgezet onderwijs. Voor het MBO of HBO kunnen ook projecten van een half jaar ingericht worden.

Laat de leerlingen aan het begin van het project met een overall planning beginnen. Plan de stappen in per week. Iedereen mag beginnen waar hij wil, mits er maar een logische volgorde in zit (hou rekening met vakanties). Na goedkeuring van de overall planning door de leerkracht en de goedkeuring van de projectopzet krijgen ze pas hun eerste goedkeuring.

Daarna stappen ze over naar de weekplanningen. Aan het eind van iedere week vullen ze de weekplanning voor de week erna in per dag. Vergeet niet de overlegmomenten met de leerkracht in te plannen! Met de digitale planningstool Grip op doen kunnen de leerlingen zelfs samenwerken in een gezamenlijke planning. Daarin kunnen ook mentoren, docenten en ouders meekijken. Hierin worden ook de eisen, productomschrijving en een evaluatie opgenomen. Uiteindelijk kan dan ook het geheel doorlopen proces teruggekeken worden en zo geevalueerd worden. Evalueren op proces, planning en aanpak geeft heel veel inzichten om projectmatig werken te verbeteren.

De rol van de leerkracht/docent blijft essentieel hierbij. Daarom mijn laatste blog.

Dinsdag 15 mei 2018, Tip 5: LeerKRACHT: van Kennisdeler naar ontwikkelcoach!

Tip 1:  Vrijheid & Duidelijkheid Lees hier.

Tip 2: Met het einde in zicht Lees hier.

Tip 3: Stap voor stap maar welke? Lees hier.

Vanuit mijn ervaringen in het bedrijfsleven werk ik samen met scholen om onderwijsontwikkelingen vorm te geven. Benieuwd naar de producten die Context&Co ontwikkelt om zelfstandig werken tot een succes te maken? Klik door

Barbara Winkelhuyzen, Context & Co

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *