Wat als zelfstandig leren lukt! Tip 3: Stap voor stap, maar welke?

Geplaatst op 24 april 2018

Waarom beginnen ze nu niet gewoon? Laat je leerlingen zelfstandig  werken, doen ze niks! Nee dat klopt. De executieve functies zijn nog lang niet volledig ontwikkeld volgens Jelle Jolles. Dus het stap voor stap aanpakken van een grote opdracht is nog lastig. Daar hebben leerlingen begeleiding bij nodig. Ik denk dat het lukt als je de executieve functies aanleert en hun helpt om stap voor stap het project aan te pakken. Daarom tip 3 van 5 tips om zelfstandig leren te laten slagen.

 

Tip 3: Stap voor stap, maar welke?

Voor leerlingen is een project een nieuwe werkvorm. Zij moeten leren om een grote opdracht in stappen uit te werken. Ze zijn gewend om de lesstof aangeboden te krijgen via een boek. Dat boek behandeld de lesstof in stappen. Die stappen zijn al gemaakt, daar hoeven zij niet over na te denken. Bij een project, ontwerp of onderzoeksopdracht moeten ze dat opeens wel doen.

Een grote opdracht opdelen in kleine stappen, is nog niet zo vanzelfsprekend voor leerlingen. Ze hebben het nog niet vaak gedaan, in de meeste lesmethodes is het al voor ze gedaan. Een eerste stap voor leerlingen is om ze vanuit de leerkracht een algemeen stappenplan aan te bieden. Voor een ontwerp opdracht kan projectmatig werken of de Design thinking methode gebruikt worden. Voor de laatste is deze designthinking tool ontwikkeld. Deze tool biedt handvaten voor een ontwerpproces. Voor een onderzoek bestaan ook vele verschillende methodes en technieken. Tijdens mijn studie bouwkunde hebben wij over projectmatig werken vele lessen gehad, dit is dus niet iets wat je één keer ziet en weet.

Naast het grote stappenplan moeten de leerlingen ook nog leren deze stappen op te knippen in kleine stappen/activiteiten én bij groepswerk deze ook nog onderling verdelen. Daarna moeten ze alle activiteiten inplannen in de tijd. Dit kan met Grip op doen. Deze tool biedt leerlingen overzicht en een houvast, maar zal de eerste keer niet meteen goed gaan. Ook dit is een leerproces met uitproberen, bijstellen en vraagt coaching van de leerkracht.  De leerkracht is degene die aanzet tot het organiseren van de stappen en deze in een planning zetten. En ook initieert om steeds terug te grijpen naar die planning.

Wees duidelijk waaruit leerlingen kunnen kiezen en begeleid ze VOORAF bij het stappenplan opstellen in plaats van achteraf op basis van het eindresultaat. Zie het gehele proces van opdelen in kleine stappen en het inplannen ook als een proces dat geleerd moet worden. Dit kan ook bij de persoonsvorming terugkeren in een Rubric bijvoorbeeld.

Dinsdag 15 mei 2018, Tip 4: Plan, Check & Doe!

Tip 1:  Vrijheid & Duidelijkheid Lees hier.

Tip 2: Met het einde in zicht Lees hier.

Vanuit mijn ervaringen in het bedrijfsleven werk ik samen met scholen om onderwijsontwikkelingen vorm te geven. Benieuwd naar de producten die Context&Co ontwikkelt om zelfstandig werken tot een succes te maken? Klik door

Barbara Winkelhuyzen, Context & Co

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *