Hoe kan ik verschil maken bij dit kind?

Tijdens het onderwijsdiner van OMJS werd een hele essentiële vraag gesteld aan de aanwezigen: Hoe kan ik verschil maken bij dit kind? Dat is een vraag die niet alleen leerkrachten zich kunnen stellen. ‘It takes al village to raise a child’. Wij als gemeenschap van ouders rondom onze kinderen zijn ook hard nodig. Stel jezelf de vraag: ‘Hoe kan ik verschil maken voor kinderen van school?’

Ik, Barbara Winkelhuyzen, heb mijzelf ook die vraag gesteld en overwogen om leerkracht te worden, maar ik ken ook mijn beperkingen. Ode aan de leerkrachten die dag in dag uit voor een groep staan!  Ik heb andere dingen te geven, mijn ervaring in het bedrijfsleven, netwerkkracht, creatieve denkwijze en kennis en ervaring met projectmatig werken.

Nu stel ik via mijn werk de vraag aan alle ouders: ’Hoe kan ik het verschil maken bij dit kind?’ Ik wil jullie vragen om mee te doen. Want ook jij kunt voor een ander kind dan je eigen kind een bijdrage leveren en andere ouders kunnen voor jouw kind iets betekenen. Juist door werk, passies of ervaringen te delen kunnen wij als ouders de scholen van onze kinderen verrijken. Denk aan de Arts die met een klas gesprekken voert over gezondheid, een journalist die een schrijfles geeft of de HR manager die mee kan kijken naar HR zaken of de schilder die de school kan schilderen.

Als leerlingen veel verschillende beroepen zien en de mensen die erbij horen ontmoeten op de basisschool en middelbare school ontstaat een breder beeld van de arbeidsmarkt en worden beroepskeuzes makkelijker. Maar ook de herkenbaarheid voor sommige kinderen is essentieel: ’oh die heeft ook die fascinatie, ik ben niet de enige’.

Laten we de leerkrachten ondersteunen en taken die zij lastig of vervelend vinden deels overnemen. Een creatieve les om een huis te tekenen hoeft niet van pinterest geplukt te worden, maar kan door een architect gegeven worden. Het opzetten van projecten om de 21st century skills te leren is zoveel gaver als dit met echte vraagstukken en echte opdrachtgevers uit de praktijk gebeurd. De leerkracht blijft in zijn/haar rol en kracht, de groepsdynamica en de doorlopende leerlijnen blijven de verantwoordelijkheid van de leerkracht we helpen alleen waar we kunnen.

Het netwerk is er en is erg betrokken. Het hoeft alleen maar makkelijk bereikbaar gemaakt te worden voor leerkrachten, leerlingen en schoolbesturen. Dit kan via één klik, via de netwerk tool voor scholen genaamd KliK.  Ik ben als ouder dit initiatief en product gestart om ons als ouder te mobilieren en toegankelijk te maken voor de school. Doe jij ook mee? Klik hier voor meer informatie. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *