Ouderparticipatie een voorbeeld

Als betrokken ouder wil ik graag helpen op de school van mijn kinderen. Maar vraag mij alsjeblieft niet als klassenmoeder, luizenpluizer of leesmoeder. Maar waar kun je mij dan wel voor vragen? Voor veel leerkrachten één grote vraag. Ze kennen mij, net als alle andere ouders, namelijk niet als professional of als mens maar alleen als moeder. Door mijn kennis over onderwijs kwamen wij echter toch dieper in gesprek en dat heeft tot twee bijzondere samenwerkingen geleid.

Samen bouwen
Door mijn ervaring met scholenbouw en onderwijsvernieuwingen heb ik de school begeleidt in een proces om te komen tot een inrichting voor 21ste eeuws leren. Samen met twee andere ouders, beiden architect hebben wij in een zeer kort tijdsbestek een complete make-over gerealiseerd. Iedereen was zich er bewust van dat als we niet snel zouden realiseren het plan een jaar uitgesteld zou worden. Dan zouden onze kinderen er een jaar minder profijt van hebben. De betrokkenheid van de ouders leverde in dit geval op dat er flinke kortingen zijn gegeven. Daarnaast voel je als ouder een grote betrokkenheid, als dit niet goed gaat of is hebben onze kinderen daar last van en lopen wijzelf daar de komende jaren dagelijks tegenaan. Dus iedereen ging tot het gaatje. Wat een prachtig resultaat heeft opgeleverd.

Het atelier: ‘Bouw jouw droomhuis’
Ook de basisschool van mijn kinderen is aan het innoveren en heeft als nieuwe vorm ‘atelier leren’ geïntroduceerd. Per jaar wordt In twee reeksen van 6 weken ateliers ingericht. Per week wordt 1,5 uur aan atelier leren besteedt op basis van de passie van de leerkracht. Vanuit mijn passie voor contextrijke leeromgevingen heb ik op eigen initiatief aangeboden om met een groep ouders ook een atelier te vullen. ‘Bouw jouw droomhuis’ werd het zeer populaire atelier. Met vier andere ouders; een architect, een constructeur, een interieurontwerper en een aannemer en ik als huisvestingsadviseur zijn wij samen met een leerkracht gaan brainstormen over de invulling van het atelier. Ik ben gestart met atelier 1 en heb in de zesde week invulling gegeven aan het laatste atelier. In de andere weken gaven de andere ouders een workshop. Lekker aan de slag met de kinderen binnen de context van ons eigen vak.

Voor de beeldvorming: Er stond een aanhanger met bouwmateriaal op het schoolplein toen de aannemer er was. Met hem hebben ze samen een houten speelhuis gebouwd compleet met helmen op en potloden achter de oren. De architect heeft ze geïnspireerd tot huizen die niet aan het puntdak doen denken. Bij de constructeur gingen ze aan de slag met lijmpistolen en hingen er hele constructies te bungelen aan tafels. Moodboards hadden ze gemaakt bij de interieurontwerper. Bij mij hebben ze een wensenlijst gemaakt voor hun droomhuis, een relatieschema en hebben ze ervaren door uit te tekenen op het schoolplein hoeveel m2-s ze eigenlijk nodig hebben in een ruimte.

Wat hebben ouders te bieden
De directrice vond ons bouwatelier geweldig en luisterde naar mijn verdere ideeën. Een atelier over je lichaam bijvoorbeeld: ik ken wel een fysiotherapeut, huisarts, mondhygieniste, apotheker en podotherapeut van school. Een leerkracht bleef hangen in zijn hobby ‘zeilen’: hoe ga je daar een atelier omheen organiseren? Daar had ik wel een idee voor: Maak er een reis om de wereld van in een zeilboot.Ga aan de slag met de volgende ateliers: 1 wind, 2 knopen (scouting), 3 route uitstippelen (mijn man is atlas fanaat), 4 wat eet je op een bootreis (eigenaar van kookstudio), 5 maak je eigen zeil, 6 maak je boot (met klussende ouder). Zo hielp ik de leerkracht met de invulling van een atelier waar hij ook nog ouders bij kan betrekken.

Ken je ouders
De directrice en leerkrachten weten eigenlijk de beroepen van de ouders niet. Daardoor kunnen zij ouders niet benaderen. Ik ken de ouders wel en weet door mijn netwerk wie wat doet en welke passies heeft. Maar eigenlijk zou je hier veel beter gebruik van kunnen maken. Zelfs ouders die je nooit ziet als klassenmoeder of luizenpluizer leven zich namelijk helemaal uit met kinderen als het maar vanuit hun vak of passie is.

Geef invulling aan een contextrijke leeromgeving
Ga invulling geven aan een contextrijke leeromgeving en gebruik daarvoor je directe netwerk. Ga niet zoeken naar bedrijven in de regio, die betrokkenheid is te broos. Daarnaast kost het opbouwen van een relatie veel tijd en energie. Via KliK krijgt u met één klik toegang tot uw netwerk van ouders. Dit alles in een beveiligde digitale omgeving.

Mocht u na het lezen van dit blog interesse hebben als school in een dergelijke tool, KliK? Lees meer op de website klik hier . Of bel voor een kennismaking met Barbara 06-14482202. KliK is een product ontwikkeld in samenwerking met Studio Tast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *